1

Online marketingtips mei 2012

Redactioneel door

archief oud artikel 8 mei 2012 Uit de dagelijkse gesprekken met klanten en relaties merk ik dat er veel vragen zijn over online rendement, sociale media-gebruik en zichtbaarheid op internet. Via de zakelijke nieuwsbrief geef ik u maandelijks 5 online marketingtips mee.

1. Gebruik Google Analytics

Het meten van resultaten begint bij een goed programma dat het verkeer naar uw internetsite doorlopend analyseert. Misschien stuurt uw webmaster u elke maand al een rapport met bezoekerscijfers? Wijs hem eens op Google Analytics, een programma dat hij moet kennen. Met Google Analytics heeft u elke dag zelf inzicht in de respons op uw website. Zo kunt u bijvoorbeeld snel signaleren of uw voorpagina een andere invulling nodig heeft omdat bezoekers er wel heel snel van verdwijnen. Het programma is gratis. Maak direct een account aan.

2. Beroep u op onafhankelijke bronnen

'Wij zijn de grootste website van Nederland'. Hoe vaak heeft u dat al niet gehoord uit de mond van een verkoper? Stel dat u binnenkort weer gebeld wordt - en ga er maar vanuit dat dat gebeurt - laat u zich niet meer verleiden door mooi-weer-praatjes. Er zijn verschillende bronnen waar u bereik kunt verifiëren. Google Ad Planner is misschien wel de betrouwbaarste bron. Vul een url in en u krijgt de bereikcijfers op een presenteerblaadje. Google Ad Planner is overigens ook nog een handig hulpmiddel om een concurrentieanalyse te maken. Andere bronnen: Alexa, URLpulse.nl en STIR. Laatstgenoemde bron meet het bereik van de 450 grootste websites in Nederland.

3. Zorg voor waardevolle en unieke inhoud

Plaats geregeld een leuk stukje op uw site. De dynamiek van uw website valt niet alleen op bij bezoekers, maar wordt ook gewaardeerd door de zoekmachines. Waardevolle en unieke inhoud is de belangrijkste factor voor een goede positie in de zoekresultaten. Zie uw website als uithangbord. Te vaak zie ik websites die maanden onveranderd blijven of veel fouten bevatten. Wilt u dat de consument of klant het beeld krijgt dat het binnen uw bedrijf een zooitje is? Nee? Zorg dan dat uw site een goede afspiegeling van uw onderneming is. Om een leuk bericht te schrijven hoeft u overigens geen journalistieke opleiding te volgen.

4. Een vriend is geen fan

Een veel voorkomende fout is dat bedrijven een persoonlijk Facebook-profiel aanmaken in plaats van een page of fanpage. Een persoonlijk profiel is te herkennen aan de 'Vrienden' die eraan gekoppeld zijn, de page of fanpage aan de 'vind-ik-leuk'-knop. Facebook heeft hier duidelijke regels voor opgesteld en kan uw profiel verwijderen. Zonde als u er veel tijd hebt in gestoken. Lees hoe u het profiel kunt omzetten naar een pagina. Als u nog geen Facebookpagina heeft, kunt u die hier aanmaken.

5. Maak een contentkalender

Plaatst u dagelijks berichten op uw Facebookpagina? Dan is het goed om een contentkalender op te stellen. Dit zorgt dat er vastheid en variatie in de berichtgeving komt. Leg voor elke dag vast wat voor type content wordt geplaatst en herhaal dat wekelijks. Plaats bijvoorbeeld op maandag een grappige foto, op dinsdag een interessant filmpje, op woensdag een lijstje met tips, op donderdag een prijsvraag, enzovoorts. Door dit schema consequent te volgen, creëert u herkenbaarheid bij de fans. Ze zullen terugkomen omdat ze weten dat u op donderdag die leuke actie plaatst. Denk ook na over het moment van plaatsen. Volgens onderzoek van Mashable zijn de meeste Facebookers actief op werkdagen om 11.00, 15.00 en 20.00 uur. Op Facebookpro.nl staan elke week handige tips voor bedrijven op Facebook.

In juni staat DagjeWeg.NL in het teken van Waterplezier. Heeft uw bedrijf activiteiten met water, of is water een belangrijk element? DagjeWeg.NL heeft interessante posities om in de spotlights te staan binnen het thema Waterplezier. Bekijk de mogelijkheden. Bereik: 300.000 bezoekers.

Johannes Baas | www.verbaasdonline.nl

Laatst gewijzigd: 2012-05-10 18:02:44 · Gepubliceerd: 8 mei 2012 - 322

Dit past bij 'Online marketingtips mei 2012'